Napewno zgodzisz się ze mną, że zadawanie właściwych pytań w odpowiedni sposób to bez wątpienia najważniejsza umiejętność dobrego sprzedawcy, ponieważ pozwala mu na zgromadzenia informacji o kliencie. I to z najlepszego źródła, bo od samego klienta.
Pierwszym rodzajem pytań jakie należy zadawać w świadomy sposób, omówię pytania tak zwane otwarte. Wywołują u odbiorcy poszukiwanie, dociekanie i kreowanie nowych rozwiązań. Przy pomocy tych pytań pracownik buduje samoświadomość, odpowiedzialność, czyli otwartość na proces zmian wewnętrznych i zewnętrznych.
Pytania otwarte zaczynają się od zaimków pytających:
Kto?, co?, Gdzie?, Kiedy?, Jak?, Który?, Kiedy?, Którędyż?, Skąd?, Dokąd? Ile?
- Kto jest dla ciebie ważne w tym zadaniu?
- Co chcesz zrobić?
- Gdzie szukasz rozwiązania?
- Kiedy możesz zacząć?
- Jaki jest twój poziom przygotowania?
- Kiedy będziesz wiedział, że…?
- Którędy dojdziesz?
- Skąd to wiesz?
- Dokąd chcesz dojść?
- Ile czasu przewidujesz?
Cechą charakterystyczną pytań otwartych jest brak wskazania na możliwe odpowiedzi, do tego umożliwiają swobodną odpowiedź, co pozwala rozmówcy lepiej zrozumieć temat. Umożliwiają też odpowiedzenie swobodne lub nietypowe, a także celem odpowiedzi nie jest ilość ich, tylko jakość.