Jak ważna jest dla Ciebie komunikacja w pracy, w życiu rodzinnym czy podczas spotkań z przyjaciółmi? Jak wiele osób z Twojego towarzystwa zna tylko jeden sposób komunikacji, który uważając za słuszny? Jak reagujesz podczas braku zrozumienia ze strony swoich znajomych, rodziny czy szefów?
System szkolnictwa nie uczy jakości życia więc sposób komunikowania się pozostaje po Twojej stronie jeśli chcesz osiągnąć więcej w swoim życiu. Jak tego dokonać? Weź odpowiedzialność za rodzaj w jaki się komunikujesz i zyskaj przewagę. Oto kilka technik, które wspomaga aktywne słuchanie:
- Parafrazownie
Abyś lepiej zrozumiała swojego rozmówcę i nie przeinaczyła jego wypowiedzi, to pierwszą techniką jest użycie parafrazy. Co to znaczy i dlaczego tak należy zrobić? Bo wiele razy stosujesz własne nakładki na czyjeś wypowiedzi. Oczywiście robisz to nieświadomie jak wiele innych osób. Lecz teraz możesz to zmienić!
Powtórz własnymi słowami to, co usłyszałeś od rozmówcy. Jak?
- O ile dobrze Cię zrozumiałem, to chcesz mi powiedzieć, że…
- A zatem sądzisz, że…
- A więc twierdzisz, że…
W ten sposób dajesz swojemu rozmówcy poczucie bycia uważnie słuchanym. Do tego Twój rozmówca jest pewny, że dobrze go zrozumiałaś oraz jest możliwośc skorygowania niejasnych elementów wypowiedzi.
Nie chodzi o to abyś teraz używał parafrazy przy każdym zdaniu kiedy z kimś rozmawiasz. Zastanów się spostrzeż kiedy nakładasz własne schematy i sądzisz, że już wiesz co rozmówca chce Ci przekazać. Bo wiele razy okazuje się, że wcale nie o to mu chodziło, co Ty jak sądzisz, dobrzez zrozumiałeś.
Wiele razy słyszę jak podczas wspólnych rozmów jedna z osób przerywa głównemu rozmówcy sugerując swoje poglądy lub stanowisko, nie czekając na koniec jego wypowiedzi. Jest to bardzo męczace i przebywanie wśród takich staje się cierpieniem. Znasz takie sosoby ze swojego bliskiego towarzystwa, prawda? Co czujesz i co się z Tobą dzieje w takiej sytuacji?
Za tydzień opiszę kolejne narzedzie, które pewnie pomoże Ci w trochę inny sposób lepiej słuchać ludzi, a będzie to precyzowanie.