Każdy z nas chciałby mieć wysoką samoocenę i poczucie własnej wartości. Na tym jakże prostym mechanizmie psychologicznym zasadza się kolejna technika aktywnego słuchania – mówię o dowartościowaniu.
Kiedy dowartościowujesz swojego rozmówcę; partnerkę, klienta czy przyjaciela, to sprawiasz, że będzie czuła się lepiej, a szczególnie w Twoim towarzystwie. Bo dowartościowanie tworzy dobry klimat, pomaga w budowie głębszych relacji i buduje zaufanie klienta. W takich sytuacjach rozmówca Twój będzie skłonny opowiedzieć Ci więcej o swoich potrzebach i łatwiej zawierzyć Twojej ofercie handlowej.
Przecież każdy z nas ma lepsze i gorsze cechy charakteru, prawda? Postaraj się wyszukać u każdego klienta jego mocne strony i podkreślić oraz zaakceptować je w trakcie rozmowy. Staraj się okazać aprobatę dla jego dokonań i zaakceptuj jego tok myślenia oraz postępowanie. Spraw, aby Twój rozmówca poczuł się kimś ważnym.
Dowartościowując rozmówcę możesz następująco:
- Dziękuję, że podzieliłeś się ze mną swoimi wątpliwościami….
- To świetny pomysł…
- Poruszyła Pani sedno problemu i jestem pełen uznania dla Pani….
- To, co Pan mówi, to czysta prawda….
- Bardzo dziękuję, że zwróciła Pani na to uwagę…
- Bardzo się cieszę, ze ma Pan tak celne i konkretne uwagi.
Pokaż rozmówcy, że jest ważny dla Ciebie, że ważne jest to, co mówi i w jaki sposób się wyraża. Okaż zaskoczenie i bądź przychylna do tego – oczywiście jeśli się z tym zgadzasz – a zobaczysz więcej w tym człowieku i inni dotąd mieli okazję. Spróbuj, bo naprawdę warto.