Bariery komunikacyjne
Rozmawiamy w tym samym języku, a często nie możemy się porozumieć. Możesz to zmienić i poprzez zmianę zadawanych pytań, o których napisałem już wcześniej lub możesz to zmienić poprzez aktywne słuchanie.
Bariery w naszej codziennej komunikacji powodują różnego rodzaju stany emocjonalne, a najczęściej te przykre. Poznając bariery rozpoznasz wiele ze swojego życia. Oto i one;
  • Porównywanie – próbujesz dokonać podczas rozmowy ocen (np. kto? co? – jest lepsze). Stajesz się osobą, która powinna znać odpowiedź i czujesz się ekspertem. 
  • Domyślanie się – w trakcie rozmowy uznajesz, że Ty już wiesz co rozmówca chce Ci powiedzieć. Najczęściej przerywasz rozmowę z swoim rozmówcą i odrazu dajesz szybką odpowiedź, rozwiazanie lub chcesz dokończyć zdanie. 
  • Przygotowywanie odpowiedzi – w początkowej fazie wypowiedz przygotowujesz już odpowiedzi. Z góry zakładasz, że masz rozwiązanie i szybko pragniesz się nim podzielić. Twoje ego dominuje. 
  • Osądzanie – starasz się wpłynąć oceną danej osoby na ocenę jej wypowiedzi. Pragniesz dominować i czuć się waży niczym Ojciec Chrzestny z tytułowej roli filmu. Ty wiesz najlepiej jaki wydać wyrok. 
  • Skojarzenia – słuchasz rozmówcę i jednocześnie tworzysz własny łańcuch skojarzeń z daną sytuacją. Przecież Ty też tak miałaś, znasz to więc po co słuchać całej tej historii. Szukasz sprzymierzeńca, kogoś bliskiego, komu możesz zaimponować. 
  • Utożsamianie się – odnosisz wypowiedzi swojego rozmówcy do własnych doświadczeń i szybko rozpoczynasz opowiadania swojej historii. Nie słuchasz, tylko chcesz udowodnić, że Twoje jest mojsze i bardziej ważniejsze. 
  • Udzielanie rad – szybko generujesz własne pomysły i rozwiązania przekazywanie rozmówcy jako „najlepsze”. Przecież jesteś wszystkowiedzącym, bo po cóż innego Twój rozmówca przyszedł do Ciebie, przecież nie po to abyś go wysłuchał, prawda?
  • Przekonanie o swojej racji – dobierasz fakty, sytuacje dla potwierdzenia swoich racji (pomijanie tych, które nie pasują) i udowadniasz swój profesjonalizm. 
  • Zmiana toru – zmieniasz wątki rozmowy uznanych przez Ciebie za niekomfortowe. Celowo to robisz u uciekasz od tematu. 
  • Zjednywanie – zgadzasz się na wszystko aby przypodobać się rozmówcy. Często robisz podświadomie. 
  • Kwantyfikator ogólnie – nigdy, zawsze, muszę … niemożliwe… nie mogę … jak zawsze … stale. Stwarzasz ogromne bariery podczas rozmowy.