Akademia People Helper
Tomasz Grzelak

Podsumowanie

Do asertywnej komunikacji należy też podsumowanie, czego nie czyni wielu menadżerów i sprzedawców podczas zakończenia rozmowy. Pozostawiają temat, nad którym pracowali przez na przykład godzinę i sądzą, że wzajemnie się zrozumieli. 
 
Nic bardziej mylnego. Każdy z nas trochę inaczej interpretuje wypowiedziane słowa swojego rozmówcy, a co dopiero kiedy zawieramy jakiś kontrakt lub umawiamy się na coś konkretnego i po czasie okazuje się, że przecież nie o to Ci chodziło, prawda? 
 
Podsumowania rozmowy dokonuje jakieś niecałe 20% handlowców. Marni sprzedawcy nie kończą tą techniką i mają nadzieję, że w najbliższym czasie klient lub podwładny zrobi to, na się umówili. A przecież zajmuje to dosłownie 5 minut:
 
Częstym błędem jest decyzja „zdzwonimy się” i ustalimy szczegóły. Nigdy tego nie rozumiałem! Znaczy, kto ma zadzwonić pierwszy? Dlatego właśnie należy ustalić podczas spotkania - podsumowując - kto i kiedy zadzwoni, wyśle e-mail czy dokona działania. 
 
Takie działanie wyróżnia osoby, które komunikują się na najwyższym poziomie. Pamiętają o uważności na początku rozmowy, w jej trakcie oraz zakończeniu. Zwróć uwagę następnym razem na to jak kończysz. 

Dodaj komentarz

Design by social time