Akademia People Helper
Tomasz Grzelak

Manipulacja czy wywieranie wpływu

Każdego dnia komunikujesz się z innymi ludźmi, przedstawiasz im swoje racje, czasem próbujesz do czegoś przekonać. Tylko od Ciebie zależy, czy będziesz to robił świadomie i skutecznie, sprawiając, by inni zaczęli się z Tobą zgadzać, czy też będziesz postępował w sposób przypadkowy, nieporadny i przez to nieskuteczny.
 
Słowa i gesty są niczym narzędzia, którymi posługujesz się każdego dnia. Wpływ na innych ludzi próbujesz wywrzeć za każdym razem, kiedy chcesz:
 
    •    namówić znajomych na wspólne wyjście do pubu
    •    poderwać kobietę/mężczyznę
    •    przekonać szefa, aby dał Ci podwyżkę lub awans
    •    sprzedać klientowi produkt
    •    pomóc komuś w ważnej dla niego sprawie.
 
Wywieranie wpływu czasem pojawia się w zestawieniu z manipulacją. O ile jednak każda forma manipulacji jest próbą wywierania wpływu, o tyle nie każdy sposób wywierania wpływu musi być manipulacją.

 

Na czym polega różnica?
 
Manipulacja zakłada złe intencje, ukryty podstęp, oszustwo dla własnej korzyści tego, który manipuluje. Manipulator z zasady ustawia się na wrogiej pozycji wobec ofiary, która – gdyby dowiedziała się o stosowanych przez niego technikach – straciłaby do niego szacunek. Ten, kto manipuluje często próbuje szantażować, czy też wywoływać w innych poczucie winy. W osiągnięciu swoich celów bez skrupułów posługuje się niedomówieniami, a nawet kłamstwami. Manipulacja polega więc na używaniu wszelkich możliwych technik wpływu z myślą o osiągnięciu własnych korzyści, nawet jeśli dla drugiej osoby wiązałoby się to z poważną stratą.
 
Wywieranie wpływu nie musi być jednak manipulacją i może być zupełnie etyczne. Z wywieraniem wpływu mamy do czynienia zawsze wtedy, gdy próbujemy kogoś przekonać do swoich racji, czy też zachęcić do czegoś, co sami uważamy za słuszne.
 
Sprzedawca, który wierzy w swoje produkty i w to, że jego oferta jest korzystna dla klienta, może przekonywać kupującego, używając przy tym rozmaitych technik. Jeśli będą za tym stały dobre intencje, pozytywny stosunek do kupującego, a używane argumenty będą opierały się na prawdziwych danych, cały proces będzie przebiegał nie tylko skutecznie, ale i uczciwie.
 
Podobnie żona, która chce namówić męża na wyjazd wakacyjny do ciepłego kraju, a jej celem jest sprawić, by dzięki temu wyjazdowi udało im się ponownie rozpalić namiętność w ich związku, może stosować przeróżne argumenty i sposoby, by osiągnąć swój cel, bez narażenia się na zarzut o zachowanie nieuczciwe.
 
Jeśli pracownik wykorzysta techniki wywierania wpływu, by przekonać szefa do udzielenia mu podwyżki, na którą rzeczywiście zasługuje, taka sytuacja również będzie w pełni uczciwa.
 
Etyczne wywieranie wpływu można poznać po tym, że obydwie strony relacji zachowują wobec siebie szacunek. Na dłuższą metę trudno o to w przypadku manipulacji, bowiem odkryta, zawsze psuje kontakty między poszczególnymi osobami.

 

Jak się tego nauczyć?
Człowiek, który wpływa na innych w uczciwy sposób, jest osobą słuchaną, rozumianą i cenioną. Swoim zachowaniem wzbudza szacunek i uznanie. Jednak mistrzostwo w skutecznym i etycznym wpływaniu na inne osoby nie bierze się samo z siebie – wymaga wiedzy oraz ćwiczeń. Dlatego właśnie zdecydowałem się na zorganizowanie specjalnych szkoleń, które sprawią, że także Ty nauczysz się wywierać wpływ na innych w mądry i uczciwy sposób.
 
Takie szkolenie da Ci także umiejętności praktycznego odróżniania manipulacji od dobrych form wywierania wpływu. Dzięki temu bez trudu rozpoznasz, gdy ktoś będzie próbował wpłynąć na Twoje decyzje w podstępny sposób. Znając poszczególne techniki, staniesz się odporny na manipulacje ze strony przełożonych, sprzedawców, czy też nieuczciwych kolegów.

Dodaj komentarz

Design by social time