Kontrakt
Pomaga określić warunki współpracy z samym sobą. Doprowadza do uważności na najwyższym poziomie wtajemniczenia, przychylając się wypełniania wyznaczonych celów oraz wzięcia za nie pełnej odpowiedzialności sprawczej. 
 
Do każdego zadania ustalam kontrakt, w którym określam zakres sprawczości i odpowiedzialności za osiągniecie zadania, celu czy spełnienia – zadowolenia. Zdaje sobie sprawę z tego, jaki procent działania jest po mojej stronie, za co jest odpowiedzialny zespół, klient, partnerka czy próbuję przewidzieć – określić jakie sytuacje mogą mi przeszkodzić.
Jeżeli, na przykład określam cel mojego działania na kolejny kwartał, w którym chcę zamknąć sprzedaż na określonym poziomie, to ustalam przede wszystkim listę klientów, do których się zwrócę oraz ilość spotkań jakie muszę odbyć w tym czasie.
 
Jestem punktualny i przewiduję, że klient może odwołać dzisiejsze spotkanie. Dlatego właśnie należy zachować rytm w spotkaniach aby nie zwalać winy na klienta czy sytuację. 
Wykonuję określoną liczbę połączeń telefonicznych w celu umówienia np. 3 – 4 spotkań każdego dnia. Nie kończę dopóki tylu spotkań nie umówię na ten i kolejny tydzień. Co jeśli odpuszczę? Wyznaczam sobie odpowiednie restrykcje; brak słodyczy lub kawy przez następne 3 dni, zakaz oglądania seriali wieczorem do chwili wykonania zadania. 
 
Troll próbuje przejąć kontrolę i podważyć ważność decyzji lub obalenie zasad lecz to ode mnie zależy jakość wykonanego zadania. Mogę się okłamywać i zwalać winę na ludzi wokół mnie lub sytuację lecz przy takiej pracy wychodzi bardzo szybko kto dał dupy i się poddał. 
 
Jeśli przeżywasz coś takiego, to zastanów się do czego jest Ci to potrzebne aby się utwierdzać w przekonaniu, że nie potrafisz, że nie dajesz rady, że masz słabą wolę, że …… do czego Ci to służy? 
 
Swoją postawą – ustalając kontrakt – wyrażam szacunek do siebie. Chcę i pragnę zadbać o siebie, zatroszczyć się i udowodnić sobie, że mogę więcej. Uważność na siebie podnosi pewność siebie, dodaje mocy sprawczej oraz udowadnia słuszność i kierunek rozwoju. 
 
Opisuję także co mam do zaoferowania moim klientom w tym kwartale. Wypisuję wszystkie argumenty przemawiające za potrzebą posiadania danego produktu lub usługi. Takie przygotowanie motywuje i podnosi na duchu. 
 
Określam czego oczekuje ode mnie klient; opieki, odpowiedzialności, serwisu, pomocy, wyjaśnienia szczegółów czy prostoty w zawarciu umowy. Na jakich warunkach będziemy współpracować. Zakres mojej pomocy. 
 
Kiedyś działałem na spotkanie jak zwariowany sprzedawca; byle szybko, byle dużo, byle do przodu. Dziś więcej planuję, analizuję i ustalam co jest ważne oraz ile zainwestuję w to mojej energii. A mój Troll? Czasem próbuje różnych sztuczek, które muszę przyznać są coraz sprytniejsze.